Vitaminer och kosttillskott

Det finns många tillbehör och råd som tillkommer när du tränar mycket. Du hör säkert mycket om hur viktigt det är att äta kosttillskott. Men är det nödvändigt?

I många fall, ja. Många tror nämligen att de äter en varierad kost men när du listar livsmedlem som du äter varje vecka kommer du att märka att du, som alla andra, är en vaneperson. Vi äter det vi gillar och det som är lätt att laga och billigt. Har vi väl lärt oss en rätt kommer den serveras ofta. Och i den svenska dieten hittar vi mycket kolhydrater i pasta och potatis samt mycket bröd. De här rätterna mättar men innehåller inte speciellt många vitaminer eller mineraler som kroppen behöver.

Om du tittar i på Great Life ser du att det finns en uppsjö av kosttillskott. Den enklaste metoden är att köpa ett kosttillskott som levererar flera vitaminer i samma piller. Men tänk på att du kan faktiskt överdosera på vitaminer och det är inte bra. Försök hellre att lista ut vilka vitaminer som du troligtvis behöver mer av för de finns inte i kosten. Att överdosera A- och D-vitaminer kan ge konsekvenser: A-vitaminer lagras i levern och kan försämra leverns funktion om du tar för mycket samt att foster kan få fosterskador. D-vitaminöverdos visar sig på njurarna och kan leda till njursvikt eftersom du får i dig för mycket kalcium.

Tillskott av magnesium kan minska trötthet och ger dig mer energi medan zink är bra för immunförsvaret och ger dig även bättre hår och naglar. Järn hjälper magen på vägen och ger dig en god blodbild. Järnbrist är väldigt vanligt bland kvinnor och du kan faktiskt göra ett hemmatest som heter Quicktest för att se om du lider av järnbrist. Tänk också på att du måste ta tillskotten under en längre period, gärna 3-6 månader innan du kan märka någon effekt.