Träning med fria vikter

Alla som besökt ett gym har säkert sett både en hel del maskiner som är till för en eller kanske ett fåtal olika övningar. Men samtidigt har det nog även funnits många fria vikter i form av hantlar och skivstänger. Medan maskinerna kanske är väldigt praktiska att använda sig av, kan man faktiskt få mer utav att använda sig av de fria vikterna.

Har man provat på skivstång eller hantlar kanske man har känt att de rör på sig något och man kanske även känt sig själv ganska instabil. Detta är faktiskt inte något negativt, tvärt om! För att hålla dessa vikter stabilt och utföra övningarna på rätt sätt kommer kroppen att behöva arbeta mer med både stora och små muskler för att stabilisera allt. Och ju mer man använder sig av fria vikter desto mer träning får alla dessa muskler och desto mer stabil blir man.

Detta reflekteras även bättre i vardagen, för när vi behöver lyfta eller manipulera saker och ting kommer de vara betydligt mer lik de fria vikterna än maskinernas väldigt kontrollerade och balanserade förutsättningar. På så sätt kommer man att kunna hantera saker och ting i sin vardag med bättre balans och koordination.

En annan fördel med fria vikter över maskiner är att de är mycket lättare och billigare att skaffa till hemmet. Vilket betyder att man har enklare tillgång till dessa och kan träna mer och oftare. Tänk dock alltid på säkerheten och ha det som verkligen behövs för att göra övningarna. Tränar man marklyft behöver man exempelvis inget mer än skivstång och vikter, men vill man även köra bänkpress kommer man behöva skaffa en skivstångsställning att lägga skivstången på före och efter övningen.

Några vidare tips kring just säkerheten när man tränar med fria vikter är att man alltid ska hålla ryggraden i sin naturliga kurvatur, det vill säga inte svanka eller krumma. Man ska också vara noga med att knäna alltid rör sig i samma riktning som tårna pekar. När man utför övningar där man drar eller pressar saker ska man även se till att hålla skulderbladen sänkta och något tillbakadragna. Allt detta och mer kan man läsa om mer utförligt i denna artikel om skador vid styrketräning.