Träning lika med hälsa?

Är träning lika med en bättre hälsa? I mångt och mycket så följs dessa åt som goda kamrater genom livet. När vi rör på oss i rätt mängd så kommer vi att må bättre. Det känner nog de flesta till och håller nog med om att träning är något som är bra för oss. Nuförtiden kan du få motion på recept från din vårdcentral, en klar signal att du rör på dig för lite i vardagen.

Vissa gånger i livet så kan det hända saker som man inte är beredd på. Det kan vara sjukdom eller annat som gör att vi blir tvungna att träna för att komma tillbaka där vi en gång var. På de flesta orter så finns det både bra rehabanläggningar och gym för att få träning för speciella behov. Träning är viktigt för oss alla och bor man i Stockholm så kan man med fördel besöka Adolf Fredriks Fysiocenter och de träningslokaler som de har. Försök få igång kontinuerlig träning som du vet är så bra för dig. Vill du satsa på att bygga muskler ska du boka in en konsultation med en personlig tränare och få en genomgång av maskiner och fria vikter. Din PT kan hitta motståndet och övningar som gynnar dig bästa och ger dig kroppen som du är ute efter.

Genom att vi rör på oss så händer det något i våra kroppar. Det är inte bara att man får en bättre kondition och kommer att orka mer. Sajten VardagsPuls har skrivet mer om vad som händer i våra kroppar när vi börjar röra på oss. Självklart så ska man anpassa sin träning efter vad sin kropp orkar med och det gäller även att kroppen får vila och återhämta sig efter man tränat och rört på sig. Man känner sig själv bäst och hur mycket man kan pressa sig när man tränar. Allt eftersom du tränar så kommer du att orka med mer. Efter ett tag med samma träningsschema måste du utöka eller träna mer intensivt för att få nya resultat. Kroppen vänjer sig vid belastning på bara några veckor eller månader, du hamnar på en platå och får inga nya resultat. Det är alltså dags att lägga till nya övningar och ta i lite mer när du konditionstränar. Högintensiva pass är bra för att snabbt öka konditionen och kortar även ned din träningstid.