Så fungerar måltidsersättningar

Måltidsersättningar är idag en populär form av viktnedgångshjälp och viktkontroll. Har man någonsin undrat hur dessa egentligen fungerar så tänkte vi förklara det lite mer ingående här.

Grundtanken med måltidsersättningar är att man med hjälp av dessa ska hamna på ett kaloriunderskott. För att gå ned i vikt behöver man ju förbränna mer kalorier än man tar in och ett sätt att göra detta är att helt enkelt få i sig mindre kalorier.

Den första tanken många kanske dock har är att man bara äter mindre. Problemet i detta är att man kan löpa risken att det lilla man då äter inte fyller basbehovet av många näringsämnen kroppen faktiskt behöver för att fungera rätt. Måltidsersättning ämnar lösa detta genom att ge en något som innehåller alla dessa näringsämnen men samtidigt är väldigt kalorisnålt.

Måltidsersättningar är en väldigt självbeskrivande term då man helt enkelt väljer att äta detta istället för en måltid. Det finns även de som kan användas före eller efter träning. Olika måltidsersättningar kommer med olika rekommendationer för hur många mål om dagen man kan byta ut dem med, och det är bäst att hålla sig till en typ av måltidsersättning från en och samma tillverkare för att inte komplicera detta.

Att börja med måltidsersättningar är något man kan göra på olika sätt. Det är vanligt att börja med att byta ut ett mål om dagen och kanske trappa upp senare. Men många måltidsersättningar gör det även möjligt att byta ut alla mål på en gång och kanske fasa in en eller flera vanliga måltider efter en tid.

Hur man använder måltidsersättningar beror också lite på anledningen till varför man började och vilken målsättning man har med dem. Vill man till exempel kickstarta viktnedgången ordentligt kan man byta ut alla sina mål till att börja med och gradvis lägga in vanliga mål när man börjat se resultat.

När man slutar med måltidsersättningar är det dock viktigt att vara mer noga med vad man faktiskt äter. Går man tillbaka till sina vanliga matvaror löper man risken att lägga på sig de tappade kilona igen. Att räkna kalorier är därför en smart sak att göra när man börjar äta vanlig mat igen.