Enklare att träna

workout

Det kan vara svårt att komma igång med träning, det kan nog de flesta hålla med om. När man väl har kommit igång så tar det ett tag innan man känner att det flyter på och man nästan längtar till nästa träningstillfälle. Men innan man kommit dit så kanske man behöver några enklare sätt att träna för att komma igång och få motivationen.

Hitta träningskompisar

Att hitta någon att träna med kan hjälpa dig att komma igång, många gånger så kan det vara så att någon behövs för att man ska tas sig iväg till träningspasset. Ensam kan det vara svårt att komma iväg men med träningskompisar så blir det att man pushar varandra och hjälper varandra när det känns trögt att komma iväg.

Träningsmetoder

  • Cykling
    Att cykla är en skön och enkel träningsmetod och som passar de flesta, de flesta har en cykel hemma och det är enkelt att efter jobbet och middag kanske att ta sin cykel för att ge sig ut en stund på cykeln. Är du i behov av en ny cykel så kan du kolla in TopBike som främst säljer elcyklar men också vanliga cyklar. Kanske en elcykel är din nästa investering?
  • Löpning
    Löpning kanske inte passar alla, men har du kommit igång med din träning och fått en hyfsad grundkondition så är löpning en bra metod att öka din kondition. Det är också en hyfsad enkel träningsmetod då du inte behöver mer än träningskläder för att ge dig ut i löpspåret.
  • Simning
    För många så kanske simning är den träning som passar bäst, skonsam mot muskler och kropp, kolla upp badhus i närheten där du bor och om det finns allmänna tider som du kan gå på för att simma dig i form.
  • Zumba
    Att röra sig i dans kan kännas mer som ett nöje än en träningsform, men faktum är att Zumba är riktigt bra konditionsträning. När du hänger med på dansstegen till fullo, kan du ta ut stegen, använda kroppen och förbränna mellan 400 och 600 kcal i timman. Dessutom stärker du korsettmuskulaturen, får starkare ben och rumpa.
  • Styrketräning
    Att träna styrka genom att jobba med vikter, kan vara en rolig form av träning. Här kan man träna individuellt eller i grupp, vilket som passar dig bäst. Börja med en instruktör, så du vet hur du ska använda vikterna och maskinerna, vilka övningar man kan göra och om du lyfter och gör övningarna rätt. Att får korrekt teknik är viktigt, då du kan göra mer skada än nytta om du lyfter fel.

Viktigast av allt, kom ihåg att ha roligt också. Tycker du en träningsform är tråkig, fortsätt inte med den då, eftersom det är större risk att du helt enkelt slutar att träna. Ofta kan även den tråkigaste träning bli lite roligare i sällskap med någon trevlig person.