Åk skridskor i vinter

skridskoåkning

Att åka skridskor på vintern är någonting som är en väldigt rolig och bra typ av träning. För den som inte är en så van åkare så tränar du, förutom konditionen, både vrister och stabilitet i bålen, då dessa områden hela tiden hjälper till att jobba med balansen. Ta därför tillfället i akt och snöra på dig ett par skridskor i vinter och besök den is som du har möjlighet till. Det kan mycket väl komma att bli årets roligaste träningspass!

Vart du än är bosatt i Sverige så brukar det allt som oftast finnas möjligheter att åka skridskor vintertid, åtminstone i någon form av utsträckning. Bor du nog högt upp i landet är chansen stor att den stad du bor i tillhandahåller kanske en eller två uterinkar, som du faktiskt kan besöka när helst du vill och åka av dig. Förutom uterinkar så finns självfallet även möjligheten att åka på andra typer av fruset vatten utomhus, så som sjöar och hav. Tänk dock bara på att vara noga med att ta reda på hur det står till med isarnas tjocklek, så att du oturligt nog inte går igenom isen i onödan. Längre söderut får man kanske främst leta efter friåkningstider på någon av de ishallar som finns i området, något som brukar förekomma året om och som även är extra vanligt förekommande över julledigheterna.

En viktig sak som vi känner att vi vill påpeka är vikten av att ha en hockeyhjälm på huvudet. Även om skridskor är nödvändigt för att ens kunna åka skridskor, så är hjälmen minst lika viktig för att du ska kunna göra detta på ett säkert sätt. Man kan självfallet slå många andra områden på kroppen än huvudet när man åker, men dessa områden är trots allt mindre kritiska, då du överlever om du exempelvis råkar bryta en arm, medans ett nog oturligt trauma mot huvudet kan resultera i något mycket värre. Var därför noga med säkerheten. Det är helt enkelt inte värt att slarva med saker som dessa. Ha så kul på isen!