Kost och träning

Både kost och träning har betydelse för hälsan. Många av de som idag besöker vårdcentraler har besvär som orsakats av en bristfällig livsstil. Fysisk aktivitet, energi och näring är av stor vikt för att få en god hälsa och det gäller att hitta en bra balans. Man ska inte sitta still för mycket, men det är heller inte bra att anstränga kroppen för mycket.

Kosten bör vara näringsrik och varierad och det är dessutom viktigt att mängden mat anpassas efter hur mycket man tränar. Måltiderna ska vara balanserade och bestå av en lagom mängd kostfiber, protein, fett och kolhydrater. De ska dessutom innehålla tillräckligt med näringsämnen som mineraler, antioxidanter samt vitaminer.

För att prestera bra under ett träningspass brukar man i regel säga att man bör undvika att äta för mycket snabba kolhydrater innan. Istället ska man stoppa i sig mer proteiner. Under träningen är det viktigt att dricka tillräckligt med vatten. Utförs ett tungt konditionspass en längre tid kan det vara bra att även få i sig lite salter och socker, speciellt om man svettas mycket.

Inom 20 minuter efter passet kan man med fördel stoppa i sig proteiner och kolhydrater. En kolhydrat- och proteindrink kan då vara ett passande val. Andra alternativ kan vara kesella med bär eller en frukt till ett glas mjölk. Efter ett konditionspass kan det dessutom vara bra att fylla på med snabbare kolhydrater. Det är viktigt att man ger kroppen en möjlighet att bygga upp muskler och återhämta sig efter en träning. Därför bör man inom 90 minuter se till att äta en ordentlig måltid.